Tuesday 30 December 2014

Sabar


Assalamualaikum ya sahabat seperjuangan. Hari ni aku bangun dengan satu semangat , perasaan yang tidak lagi gusar , resah , gelisah seperti biasanya . Tiada lagi amarah dalam diri , ketenangan aku peroleh dengan husnudzon . Alhamdulillah Ya Allah . Orang kata "pelan pelan kayuh " .Ya mudah untuk kita berubah , tapi untuk tetap istiqamah ? Ia sesuatu yang sukar dilakukan . Perlukan banyak pengorbanan , ketabahan dan kecekalan . Kenapa ? sesuatu kebiasaan yang tidak asing lagi dalam diri , cuba diubah . Ia memakan masa untuk mencapai kejayaan . Biarkan manusia lain dengan cakap cakap mereka . Teruskan apa yang kita perjuangkan . Inshaallah Allah permudahkan segala , jika niatnya kerana Allah . Mudah-mudahan . 


Aku belajar untuk tidak meletakkan harapan pada sesiapa , pada apa pun yang bakal aku perjuangkan . Cukup dengan aku berusaha dan bertawakkal kepada DIA . Apa pun keputusannya aku terima dengan hati terbuka . Allah adalah sebaik baik perancang . Apa pun , semuanya telah ditakdirkan . Mungkin bukan itu rezeki aku , tapi Inshaallah Allah gantikan dengan yang lebih baik . Aku cuma perlu bersabar dan percaya pada janjiNYA . 

Kita sering dengar perkataan" Allah bersama orang-orang yang sabar"

وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
...Dan bersabarlah.Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar. 
(Q.S. Al Anfal:46)

kata ibnu Qayyim , Allah bersama dengan orang orang yang sabar melalui 3 cara .
  • Allah menjaganya
  • Allah melindunginya
  • Allah melindunginya 

Allah S.W.T menjadikan manusia dalam keadaan berbeza beza sama ada diberi kesenangan , kesusahan , kelemahan , kemiskinan , kelaparan dan sebagainya . Jadi tabah lah dengan setiap ujian yang dihadapi kerana 10 kebaikan menanti untuk orang orang yang bersabar . Inshaallah . Allahumma Aamiin .

Alhamdulillah Ya Allah untuk ketenangan yang Engkau beri dalam menghadapi segala ujian dan dugaan . Inshaallah teguhkan keimanan dan tetapkan hati , pasti kejayaan menanti . 

Wallahu'allam .



No comments:

Post a Comment