Friday 23 October 2015

Pelangi Indah Masih Ada

Aku gunakan sedikit masa ini untuk mencoret rasa hati sebelum meneruskan langkah yang tidak akan pernah habis.

Pernah hati kecil ini bermonolog sendiri " mampukah aku menghadapi segala ujian yang ditakdirkan untuk aku ini ?"
Tapi itulah yang dinamakan kehidupan , takkan ada seorang pun yang akan terlepas dari ujian . Walhal junjungan besar , Nabi Muhammad S.A.W juga punya ujian tersendiri , apalagi kita pendosa tanpa noktah .
Segala apa yang kita miliki hari ini tetap juga dipulangkan kembali kepada Allah .
Well said itulah hakikatnya.Walau sebanyak mana vitamin yang kita makan , sebanyak mana kita bersenam,hanya dengan lafaz " Kun Fa Yakun" . Segalanya pasti berlaku dalam sekelip mata.

Bersangka baiklah pada Allah dengan setiap apa yang didatangkan sesungguhnya besar hikmah disebalik segala sesuatu .
Seperti mana apabila dihilangkan mentari dan didatangkan guruh dan kilat, diikuti pula hujan serta ribut yang membadai ombak. Kelihatannya dasyat dan menakutkan. Kita tak tahu, rupanya pelangi bakal menjelma.
               
Firman Allah dalam surat cintaNya, Surah Aq-Qaf,16; "Sesungguhnya telah Kami jadikan manusia dan Kami ketahui apa-apa yang diwas-waskan (dibisikkan) oleh hatinya dan Kami lebih dekat kepadanya dari urat lehernya sendiri." .

Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lainnya akan terbuka. Tetapi, terkadang kita menatap terlalu lama pada pintu yang telah tertutup itu sehingga kita tidak melihat pintu lain yang telah terbuka untuk kita.
Sesiapa yang niatnya yang mahu membahagiakan orang lain dan dia berusaha ke arah itu, Allah akan jadikan pula baginya orang yang akan membahagiakan dirinya. InshaaAllah.

sabarlah.

Untuk setiap apa yang kamu niatkan, Allah tahu.

Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan dan mengatakan; 'Kami beriman!' sedangkan mereka belum diuji? (Surah Al - Ankabut 29:2)

Senyum


No comments:

Post a Comment