Tuesday 6 May 2014

Jangan Resah Andai Ada Yang Membenci

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم 
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat bloggers sekalian.

Kadang kadang kita mesti terfikir adakah orang yang kurang senang dengan sikap aku ? Dalam erti kata lain ada ke orang yang benci kita ? Mustahil tak ada kan . Kita cuma Hamba Allah Yang terlalu banyak kekhilafan . Sehingga membuatkan diri ini terasa begitu kerdil bila menghadapnya . 
"Kenapa orang tak suka aku ? apa aku dah buad ? Hmm . "

Pertanyaan tu mesti pernah bermain difikiran bukan ? Kita cuma insan biasa yang terlalu banyak kekurangan . Jadi untuk memenuhi kehendak semua manusia mungkin kita tidak akan mampu . Cuma mampu berdoa Agar Allah permudahkan segala urusan kita dan dijauhi dari segala hasad dengki dan pertelingkahan .

Andainya terasa diri kita terlalu banyak kekhilafan dengan semua orang maka mohon lah kemaafan dari setiap mereka . Jangan pernah gusar . Sedangkan NAbi Muhammad s.a.w juga mengampuni umatnya apalagi kita manusia biasa yang terlalu banyak kelemahan ini . Jangan dibimbangi dengan apa yang berlaku . Mohon petunjuk dari Allah .Dunia ini cuma persinggahan sementara . Akhirat nanti yang kekal selamanya . Bimbanglah dengan kemurkaan Allah s.w.t . 




"Jangan resah andai ada yang membencimu,
kerana masih ramai yang mencintaimu di dunia.
Tetapi resahlah andai Allah membencimu,
kerana tiada lagi yang mencintaimu di akhirat.."

(Imam Al-Ghazali)

Semoga Bermanfaat untuk dikongsikan bersama para bloggers
Assalamualaikum :)




No comments:

Post a Comment