Monday 1 June 2015

Titipan buat Angah dan Along


Assalamualaikum people . Entry ini berkisarkan hidup aku sebagai seorang mahasiswa .
Buat adik adik di alam form6, terutamanya kesayangan aku berdua yang baru menjejakkan kaki ke alam baru . Alam yang lebih mencabar . Entry ini sebagai pembakar semangat untuk kalian mara ke depan .
Aku bukannya datang dari golongan cerdik pandai yang sentiasa ada di atas . Aku ada jatuh bangun aku sendiri . 

Untuk berjaya memang bukan mudah , aku juga sedang istiqamah dalam mengejar kejayaan dunia mahupun akhirat . Cuma aku katakan disini , Jangan Pernah Menyerah ! .
Buat angah , Jangan rasa kerdil . Rezeki Allah tu di mana mana .  Jangan rasa terhina bila mana kau cuma mampu melihat sahabat,kawan semuanya ke menara gading sedangkan kau masih tetap di bangku sekolah . Yang berbeza mungkin cara pembelajaran dan suasana . Allah dah tetapkan rezeki masing masing . Cuma perlu usaha ? kan sayang .

Semester pertama di tingkatan 6 ,aku jatuh menyembah bumi dek kelalaian sendiri , aku bangkit di semester kedua dan ketiga . Namun usaha aku tidak lah begitu membanggakan , cuma melayakkan aku ke universiti tempatan . Allah , aku rasa berdosa hampakan harapan ibu ayah . Aku tidak ditawarkan ke mana mana , aku mohon pada Allah . Alhamdulillah , doa aku dimakbulkan . Riak wajah gembira terpancar di muka ayah , ibu . 

Pertama kali aku menjejakkan kaki di negeri orang ini . Ya , ada sedikit perasaan gementar . Jauh dari keluarga . Minggu ketiga aku disini , aku menangis . Yaa aku menangis teresak esak "Kenapa kos yang wany dapat susah sangat , kelas kedua tadi wany tak faham apa pun lecturer ajar . kenapa ? kenapa ?" . Allahurabbi . Kawan kawan sekelas , ramai yang mengadu tak faham . Nak berhenti belajar . Ada yang kata "aku nak mohon spa , kalau dapat aku berhenti lah , jom lah wany kita mohon sama sama ." Aku datang ke sini bawa harapan besar dari keluarga , belum pun cukup sebulan aku disini . Tak mungkin aku kecewakan harapan mereka .

Aku berpegang pada satu prinsip . Aku takkan pernah berundur . Dan pilihan aku cuma satu . Bila aku dah pilih untuk jadi mahasiswa UPSI , aku akan tetap tamatkannya dengan segulung ijazah .Walaupun aku dengar banyak cerita cerita buruk tentang UPSI . Bagi aku semuanya terletak atas diri dan kemahuan , bukan Institusi .  Sama juga masa di tingkatan 6 , ramai kawan kawan yang apply spa , masuk IPTS , ajak aku sama . Yang mampu aku katakan pada mereka "kalau aku dah pilih satu jalan aku takkan pernah ubah arah . Susah mana pun aku akan teruskan . Kalaupun aku jatuh tersungkur , aku tak perlukan pertolongan sesiapa kecuali Allah. Aku yang pilih jalan aku, aku yang tanggung segala risikonya "


Alhamdulillah aku masih disini meneruskan perjuangan , hampir menamatkan semester pertama disini , walaupun kadang kadang ditemani air jernih . Tiada yang namanya belajar kalau mudah . Tiada yang namanya hidup andai indah belaka .  Buat along di matrikulasi , angah di tingkatan 6 . Jangan mudah mengalah . Usaha sehabis baik, tiada lagi yang namanya bermain . Kejar impian hidup masing masing . Bahagiakan , umi , abah , ma . InshaAllah kami sentiasakan doakan .

*korang nampak je mokcek korang steady dok rumah gelak gelak tak study sangat . Mental tahu bila berkait dengan masa depan ni . 


So , Ada banyak masa lagi . InshaAllah usahakan yang terbaik okay . Okay wait for me , Lagi 2 minggu mokcek balik jumpa kesayangan semua . Kita share sama sama okay . Nak nangis guling guling tunggu mokcek balik . okay . Muahhh sikit .

Love . mokcek.


No comments:

Post a Comment